Skip to content

Technologie verandert de aard van het werk, hoe we werken en hoe we het werk organiseren. Doelmatige inzet van 'technologische' innovaties vraagt om aanpassing van de werkprocessen en om gedreven werknemers die kunnen en graag willen omgaan met de innovaties. De mens is en blijft de meest cruciale factor in het doen slagen van technologische innovaties in organisaties.

Mens en Technologie

Hoe doen we dat?

Hoe pakken we zorgtechnologie als vernieuwing aan: een praktische gids

1. Identificeer behoeften en doelen

Voordat we beginnen met het implementeren van nieuwe technologieën, is het belangrijk om duidelijk in kaart te brengen welke behoeften er zijn binnen de organisatie of afdeling. Wat zijn de specifieke uitdagingen waarmee men wordt geconfronteerd? Welke doelen wil men bereiken met behulp van zorgtechnologie?

2. Doe grondig onderzoek

Zodra de behoeften en doelen zijn geïdentificeerd, is het tijd om grondig onderzoek te doen naar beschikbare zorgtechnologieën. Bekijken welke oplossingen er op de markt zijn en welke functionaliteiten ze bieden. Daarnaast is het belangrijk om ervaringen van andere gebruikers te raadplegen en reviews te lezen. Dit geeft een beter inzicht in de prestaties, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van de technologieën die men overweegt.

3. Betrek alle belanghebbenden

Het succesvol implementeren van zorgtechnologie vereist betrokkenheid van alle belanghebbenden, zoals zorgprofessionals, patiënten en IT-specialisten. Organiseer bijeenkomsten waarin de voordelen van de nieuwe technologieën worden besproken en eventuele zorgen of weerstand worden geadresseerd. Door alle belanghebbenden vroegtijdig te betrekken, vergroten we de acceptatie en het gebruiksgemak van de nieuwe technologieën. Bovendien kan input van verschillende perspectieven helpen om mogelijke obstakels tijdens het implementatieproces te identificeren en aanpakken.

4. Ontwikkel een implementatiestrategie

Een gedegen implementatiestrategie is essentieel voor een succesvolle integratie van zorgtechnologie binnen de organisatie of afdeling. We stellen een team samen dat verantwoordelijk is voor het plannen en uitvoeren van de implementatie. We bepalen duidelijke doelstellingen, deadlines en mijlpalen om grip te houden op het proces. En zorgen ervoor dat er voldoende training wordt gegeven aan medewerkers om hen vertrouwd te maken met de nieuwe technologieën.

5. Monitor en evalueer

Na de implementatie is het cruciaal om regelmatig de effectiviteit van de zorgtechnologieën te monitoren en evalueren. Verzamelen van data over het gebruik, de tevredenheid van gebruikers en de impact op zorgprocessen staat daarbij centraal. Deze informatie stelt biedt aanknopingspunten om eventuele knelpunten of verbeterpunten snel te identificeren en aan te pakken. Daarnaast is het volgen van trends en ontwikkelingen belangrijk om ervoor te zorgen dat de organisatie altijd voorop blijft lopen op het gebied van zorg-technologie. We faciliteren deze traject door middel van co-creatie, waarbij we gezamenlijk tot een op maat gemaakte aanpak voor het organiseren van innovatie komen.

Wat levert het op?

De zorg in Nederland staat voor flinke uitdagingen: het personeelstekort wordt groter, de vraag naar zorg stijgt. Technologische innovaties kunnen deels een oplossing zijn. Zo raakt bijvoorbeeld beeldzorg steeds meer in gebruik. Met tools als de Hololens, DigiContact en Siilo kunnen begeleiders via de tablet of telefoon cliënten op elk gewenst moment ondersteunen. Cliënten worden meer op maat ondersteund en de begeleiders levert het meer tijd op. Tijd die ze kunnen besteden aan cliënten die juist hulp aan huis nodig hebben.
Omschakeling naar anders werken, werken met nieuwe technologische innovaties, vraagt iets van organisaties en haar medewerkers. Onze adviseurs helpen organisaties om de werkprocessen in kaart te brengen en waar nodig aan te passen én leert werknemers om te gaan met deze nieuwe ontwikkelingen.

Wil je meer weten hierover?

Neem contact op met één van onze HR-Versnellers Consultants en/of HR-specialisten op dit expertisegebied.

Jan

Jan Hendriks mld mba mhcm

Algemeen directeur & Senior Accountmanager
  • Organiseren van Werk, Leren en Innoveren
  • Organiseren van Leren en Innoveren
  • Organiseren van Werk en Innoveren
  • Organiseren van Werk en Leren
  • Organiseren van Leren
  • Organiseren van Innoveren