Organiseren van het praktijkleren met inzet van Zorg- en HR-Versnellers

Praktijkleerkompas
ASCIE brengt de school naar de praktijk. Dit doen we aan de hand van de Praktijkleerkompas. Steeds meer verwerven we waardevolle inzichten over de leer- en presteerimpact van leerprogramma’s. Ons brein laat steeds meer geheimen zien van de totstandkoming van een leercurve. Met praktijkleren kan deze leercurve aanzienlijk steiler worden gemaakt en ook de leertijd echt verkort met meer leereffect. Anders kijken, anders denken en anders doen met praktijkleren en het praktijkleerkompas.

Onze adviseurs helpen u graag bij uw praktijkleervraagstuk

Visie op praktijkleren
Hoe zorg je ervoor dat de (zorg)medewerker door middel van een vraag- en praktijkgestuurde leerbenadering 'Samen en Anders' gemotiveerd met opleiden, leren en ontwikkelen in de praktijk optimaal inzetbaar wordt en blijft? Leren is werken, werken is leren. Het onderwijs wordt op deze manier verweven met het werk en werken in de dagelijkse praktijk en komt tegemoet aan de leerwensen en leerbehoeften van de medewerkers.

Leerprogrammering
Met praktijkleren worden het opleiden, leren en ontwikkelen weer terugbracht naar de praktijk, de plaats waar de ontwikkeling van skills het beste tot hun recht komen. Met het drieluik: 'in huis', 'vraag- en praktijkgestuurd' en 'op maat'. De drie ingrediënten bij ontwikkeling van leerprogramma's in opleiden, leren en ontwikkelen.

Begeleidingsschil
Begeleiders stimuleren de professionele ontwikkeling van (zorg)professionals in de werkcontext vanuit een begeleidingsschil. Werkplekleren is het uitgangspunt waarbij de lerende zelf zijn toegang zoekt en organiseert naar leden van de begeleidingsschil.