Triagefunctie in ontwikkeling als hefboom voor toekomstbestendige Zorg
MGZ-VG Verpleegkundige Complexe Zorg
post-HBo leertraject in Gehandicaptenzorg
Inleiding
In navolging van het Voorprogramma zijn we afgelopen week gestart met het post-HBO Hoofdprogramma als volgende fase van dit volledig (ver)nieuw(d)e MGZ-leertraject voor verpleegkundigen in de Gehandicaptenzorg.
De samenwerkende regio’s in Noord-Holland weten samen van aanpakken, oppakken en doorpakken. Het beroep Verpleegkundige en het vak Verpleegkunde krijgen een (ver)nieuw(d)e rol, plaats en positie in de Gehandicaptenzorg rond de MGZ-functie die ertoe doet!
Praktijkleren met AI in de Zorg
Het leertraject is opgebouwd vanuit kritieke taken in de werk- en beroepspraktijk (mbv het 4C-ID ontwerpmodel) waarmee de zorgpraktijk in alles voorop staat. De aanwezigheid van een AI-assistent zorgt voor een 24x7x365 advisering, begeleiding en coaching op alle onderdelen van het leertraject. Een unieke gesloten AI-oplossing als innovatief leermiddel doet zijn intrede.
Praktijk- en vraag-gestuurd leren treedt op de voorgrond als volgwaardig alternatief naast het bestaande onderwijs-gestuurd leren.
Het leertraject kan hierdoor korter, de transfertijd en -kosten zijn lager, de verletkosten minder en daarmee tevens ook de vervangingskosten. De inzet van eigen zorgprofessionals als praktijkdocenten maakt deze maatschappelijke businesscase compleet. Voor de honderden ‘verborgen’ verpleegkundigen een unieke kans! En met een leven lang leren programma als toetje.
Post Mbo leertraject Begeleiders van start
Parallel aan het leertraject voor Verpleegkundige is ook het leertraject voor Begeleiders gereed om dit voorjaar van start te kunnen laten gaan. Met exact dezelfde opzet als het Hbo-programma. En ook hier is de AI-Assistent aanwezig voor advisering, begeleiding en/of coaching. Het gaat hier om een professionalisering van meer dan duizenden zorgprofessionals. Hier komt de voordoen-meedoen-zelfdoen aanpak extra goed tot zijn recht waardoor deze trajecten haalbaar en betaalbaar zijn en blijven voor de deelnemende zorgorganisaties.
De impact - inhoudelijk en financieel - op de maatschappelijke businesscase spreekt voor zich en leidt meer dan een verdubbeling van de opbrengst.
Ook hier is leven lang leren na afronding van het leertraject gewaarborgd.
Regionaal Opleiden
De leerreis is nu echt begonnen en de samenwerkende regio’s maken zich op voor de uitvoering van een meerjarig regionaal opleidingsplan tot 2030 (en verder). In september 2025 gaan 14 VIOS’ers beginnen met de opleiding Verpleegkundig Specialist. En in 2026 start mogelijk het aVG plan.
Innovatie
In het verlengde van dit alles wordt er gestudeerd op het boeiende vraagstuk van Verpleegkunde Triage waarover later meer. Is het maturiteitsvraagstuk van de Triage-functie al een ‘Eye-opener’ in de werk- en beroepspraktijk, de zoektocht naar een Verpleegkundig Triagemodel is misschien nog wel grotere importantie als mogelijk passend antwoord op het transformatievraagstuk: van zorgdruk op weg naar zorgkracht.
