Skip to content

Regionaal Opleiden en de MGZ-functie in toekomstperspectief

De aandacht voor de MGZ-functie is groot en in de Ouderenzorg, de Gehandicaptenzorg en de Huisartsenzorg is daar alle redenen voor. Er is sprake van een urgentie in het zoeken en vinden van oplossingen om de continuïteit in de beschikbaarheid van de MGZ-functie te kunnen blijven waarborgen.

Regionaal Opleiden en de MGZ-functie in toekomstperspectief

Regionaal Opleiden en de MGZ-functie in toekomstperspectief

Regionaal Opleiden en de MGZ-functie
Vanuit Regiokracht naar Onderwijs- en Opleidingsregio's

Inleiding
De aandacht voor de MGZ-functie is groot en in de Ouderenzorg, de Gehandicaptenzorg en de Huisartsenzorg is daar alle redenen voor. Er is sprake van een urgentie in het zoeken en vinden van oplossingen om de continuïteit in de beschikbaarheid van de MGZ-functie te kunnen blijven waarborgen. Tijdens het landelijke congres georganiseerd door VILANS in de jaarbeurs kwamen tal van zorgprofessionals, managers/bestuurders en experts bijeen om met elkaar van gedachten te wisselen over het MGZ continuïteitsvraagstuk. Een waardevolle middag waarin kennisdelen in alles voorop stond. Met inspirerende bijdragen in woord en gebaar, kortom een geslaagde bijeenkomst met veel aanknopingspunten voor samen en anders rond de MGZ-functie.

Regionaal Opleiden
In de bijdrage vanuit de Gehandicaptenzorg in Noord-Holland ging het over Regionaal Opleiden. De kracht van samen en anders kwam in deze bijdrage nadrukkelijk naar voren. En bovenal werd duidelijk dat de MGZ-functie geen vraagstuk op zichzelf is maar een vraagstuk in de context van de zorgketen. De Zelf- en Samenzorg (Informele Zorg) kwam aan bod, de professionalisering van de Begeleiders/Verzorgenden in de vorm van een post-MBO MGZ-VG Begeleiders Complexe Zorg werd uiteengezet en ook de kwam de post-HBO MGZ-VG Verpleegkundige Complexe Zorg uitgebreid aan bod. Reeds eerder werd gesproken van getrapte zorg en getrapt opleiden. Inmiddels is dit werkelijkheid en lopen diverse leertrajecten en leergangen in de regio. Met daarboven nog eens een unieke opleidingsgroep van Verpleegkundig Specialisten in Opleiding in het najaar van 2025 en de verkenning van de arts VG opleiding in regioverband wordt Regionaal Opleiden stap voor stap werkelijkheid.

Opleidingsinnovaties
Alle leertrajecten, leergangen en beroepsopleidingen worden ingestoken vanuit de principes van Praktijkleren waarbij vraag- en praktijksturing centraal staat. Een wezenlijk andere benadering dan de ons bekende onderwijs-gestuurde aanpak.
Ook bijzonder is de introductie van de 'gesloten' AI-functionaliteit waarmee de opleidingskandidaten een 24x7x365 Persoonlijke Assistent beschikbaar hebben om het praktijkleerproces te ondersteunen, te versnellen en te versterken. Een AI-statuut zorgt voor zorgvuldig handelen in deze.
De opleidingsduur is korter en daarmee de verletkosten omdat het leren in belangrijke mate terug is in de praktijk. De transfertijd is kort, het geleerde wordt direct in de praktijk gebracht. En zo zijn er nog diverse onderdelen van de maatschappelijke businesscase rond deze andere benadering van opleiden, leren en ontwikkelen in de werk- en beroepspraktijk.

Onderwijs- en opleidingsregio's (OOR)
De ambitie in de regio neemt toe om met elkaar te werken aan een duurzame regionale samenwerking in opleiden, leren en ontwikkelen waarbij regiobelangen in balans zijn met instellingsbelangen. Samen en anders krijgt nu pas echt vorm en inhoud!